Privatlivspolitik
  • 1-3 dages levering
  • Fragt 39 kr.
  • Gratis fragt ved køb over 499 kr.

Kom godt i gang med den gode løberutine | Læs på LigaSports blog

oprettet d. under Nyt fra Liga Sport

Kom godt i gang med den gode løberutine | Læs på LigaSports blog

 

Vil du gerne komme godt i gang med at løbetræne? Så læs med her, hvor vi giver dig en guide til, hvordan du griber det an.

Kom i gang med den gode løberutine 

Vil du gerne komme godt i gang med løbetræningen? Er du i tvivl om, hvordan du får opbygget en sund rutine, som gør, at du bliver ved med at nyde løbetræningen og undgår skader? Så er du landet det rigtige sted. I dette blogindlæg kigger vi nemlig nærmere på, hvordan du kommer godt i gang med at løbetræne. 

God læselyst – og god fornøjelse med løbetræningen! 

Find et løbeprogram for begyndere 

Kun de færreste af os ville uden komplikationer kunne begynde at løbetræne fra den ene dag til den anden. Selvom du måske i forvejen er i god form grundet andre fysiske aktiviteter, skal du huske på, at du aktiverer andre muskelgrupper ved løb end ved for eksempel cykling, og derfor gælder det altid om at gå stille og roligt til værks, når du begynder at løbe. 

 

Vil du i gang med at løbetræne, gør du klogt i at finde et træningsprogram for begyndere, du kan følge. Afhængigt af dit ambitionsniveau kan du finde et program, der gør dig i stand til at løbe eksempelvis fem eller ti kilometer – på sigt, altså. 

 

Når du har fundet dit løbeprogram for begyndere, er det vigtigt, at du holder dig til dette. I starten skal du typisk ikke løbe særligt længe ad gangen, men selvom du har en fornemmelse af, at du rent konditionsmæssigt godt kan løbe længere, gør du klogt i at holde dig til programmet. Din krop skal vænne sig til at bruge de muskler, der aktiveres ved løbetræning, og går du ikke forsigtigt frem, kan du risikere at pådrage dig diverse skader. 

 

I denne forbindelse skal det nævnes, at du naturligvis kan finde både programmer særligt til løbetræning hos nybegyndere i træningsverdenen og løbetræningsprogrammer til folk, der er vant til at være aktive. Du kan altså helt sikkert også finde et program, der passer til dig og dit aktivitetsniveau. 

Kom i gang med at løbe, men vær realistisk omkring træningen 

Når du har fundet dit løbeprogram, skal du slet og ret i gang med at løbe. Når du tilrettelægger træningen, er det alfa og omega, at du er realistisk omkring, hvordan, hvornår og hvor meget du gerne vil løbetræne. Du må naturligvis hellere end gerne være ambitiøs, men sætter du urealistisk høje mål for dig selv, risikerer du at blive demotiveret på sigt, fordi du ikke kan leve op til dine egne høje forventninger. Sørg derfor for at sætte ambitiøse, men realistiske mål for dig selv, så du bliver ved med at have succesoplevelser med løbetræningen. 

 

Overvej nøje, om du har tid til at løbe fire gange om ugen, eller om det måske er mere passende med to eller tre ugentlige løbeture. I denne forbindelse skal du naturligvis også have in mente, hvad målet med træningen er. Jo længere du træner op til at kunne løbe, des mere tidskrævende bliver projektet på sigt. 

 

Der sker typisk dét i forbindelse med løbetræning for begyndere, at der i starten er masser af gejst og gåpåmod, men at interessen desværre kan dale efterhånden, som ”nyhedsværdien” ved løbeprojektet fortager sig. Skal du ind i en sund rutine, er det derfor helt essentielt, at du sørger for at få lagt en realistisk løbeplan for dig selv, som passer ind i din hverdag. 

 

Bliver du helt opslugt af løbetræningen – hvilket vi sagtens ville kunne forstå – kan du altid opjustere antallet eller varigheden af dine træninger senere hen, hvis du ønsker at prioritere mere af din tid til løb. For gejsten er det imidlertid altid bedst at gå denne vej fremfor at måtte nedjustere, fordi du indledningsvist har sat for ambitiøse mål for dig selv. 

Giv dig selv optimale muligheder for at nyde træningen 

Hvis du vil komme godt i gang med at løbe, kræver det, at du har noget ordentligt udstyr at gøre godt med. Det er med til at give dig masser af løbeglæde og derudover sørger det rent lavpraktisk for, at du undgår skader. Det gælder uanset, hvor meget erfaring du i forvejen har med træning. 

Hvis du vil komme godt i gang med at løbe, er det allervigtigste, at du har et par gode løbesko, som passer til din fod og din løbestil. Et par dårlige eller forkerte løbesko kan føre alverdens forskellige skavanker med sig, så sørg for at finde et godt par, der passer til dig. Her er det altid godt at få taget en løbetest, så du kender din egen løbestil. Her skelnes der typisk mellem pronation, neutral og supination.

 

Sørg desuden for at skifte dine løbesko ud jævnligt efterhånden, som du får dem brugt. Løbesko lever desværre ikke evigt, da for eksempel stødabsorberingsevnen fortager gradvist. Man plejer at sige, at et par løbesko kan holde til 1.000 km., og så skal de skiftes ud.

 

Foruden løbesko skal du naturligvis også have noget lækkert løbetøj. Der er ganske enkelt ikke noget, der kan højne løbeglæden som lækkert træningstøj, der passer specifikt til formålet. Vil du sørge for at holde dig selv til ilden, kan det således godt betale sig at investere i noget skønt løbetøj, når du begynder at løbe. 

 

I dag kan du finde masser af løbetøj, der på én gang både er praktisk, komfortabelt og trendy, og at iføre sig sådant virker for mange virkelig motiverende. Samtidig betyder decideret løbetøj naturligvis også, at du giver dig selv de absolut bedste forudsætninger for at performe godt. Her kan det især være en fordel at kigge efter løbetøj med lommer, så du nemt kan tage din telefon med på løbeturen.

Lyt altid til din krop 

Ønsker du ikke blot at komme godt i gang med løbetræningen, men også at forblive i den gode rutine, er det vigtigt, at du altid sørger for at lytte til din krop. Det må gerne være hårdt at løbe – særligt hvis du starter løbetræningen som begynder – men det er ikke meningen, at det skal gøre ondt. Muskelsmerter dagen efter er ganske almindelige, og som begynder kan det i starten godt være en smule ubehageligt at presse kroppen, men har du decideret ondt, når du løber, kan det være udtryk for, at du gør noget forkert. 

 

Der kan være mange forskellige grunde til, at du får ondt, når du begynder at løbe. Måske overbelaster du din krop eller løber på en uhensigtsmæssig måde. Det kan også være, dine løbesko ikke er helt optimale, og du derfor bør investere i enten nye sko eller en form for fodindlæg. 

 

At du får ondt, er sjældent ensbetydende med, at du helt og holdent bør stoppe med at løbetræne. Det betyder blot, at du skal foretage nogle småjusteringer for at sikre, at det bliver ved med at være sjovt at løbe. Det kan for eksempel være, du skal forsøge dig med et andet løbeprogram, som går mindre drastisk til værks eller bør investere i et par kompressionsstrømper. Der kan være mange løsninger, så giv ikke op, blot fordi du får en smule ondt, men sørg for at tage smerten seriøst, så den ikke forværres eller ender i skader. 

 

Det korte af det lange er altså, at du skal lytte til kroppens signaler, når du begynder at løbe. Smerter den, er der sandsynligvis noget, der ikke er, som det skal være. Har du decideret ondt, når du løber, er det farligt blot at slå det hen, men samtidig må du ikke lade dig afskrække helt fra løb, selvom du får ondt. Find i stedet frem til smertens årsag, så du kan rette op på problemet. 

Hvordan kommer jeg i gang med at løbe?  

Vil du genre komme godt i gang med løbetræning? Så er du forhåbentlig blevet lidt klogere på, hvordan du griber det an efter at have læst dette blogindlæg. Her får du en opsummering af de vigtigste pointer, så du er klar til at komme i gang med at løbetræne. 

 

Når du ønsker at komme i gang med løb, er første step at finde et løbetræningsprogram, der matcher dit ambitionsniveau, og som også giver mening i forhold til den mængde tid, du påtænker at lægge i træningen. 

 

Du må meget gerne sætte ambitiøse mål for dig selv, men sørg altid for samtidig at være realistisk omkring, hvor ofte du for eksempel kommer til at løbetræne. Din træning skal gerne blive en naturlig, integreret del af din hverdag, hvis du skal kunne holde fast i den gode rutine, så sørg for at være realistisk omkring, hvor meget tid du kan bruge på løb. 

 

Herudover gælder det om at få investeret i lækkert udstyr, som gør det sjovt at vedligeholde løberutinen, og som samtidig er med til at sikre, at du ikke får skader. Det finder du lige her hos LigaSport.


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar