Privatlivspolitik
  • 1-3 dages levering
  • Fragt 39 kr.
  • Gratis fragt ved køb over 499 kr.
VISA Electron MasterCard VISA JCB Diners ViaBill MobilePay ANYDAY Split

Motion uden sportsskader: Sådan undgår du skader, når nu dyrker motion og idræt

oprettet d. under Nyt fra Liga Sport

Motion uden sportsskader: Sådan undgår du skader, når nu dyrker motion og idræt

 

Sport er fantastisk. Med regelmæssig fysisk aktivitet forbedrer du automatisk din sundhed, og du vil opleve en større velvære og øget livskvalitet. Motion giver også sundere led, og kroppens led har godt af at blive belastet. Hvis de ikke bliver brugt, vil de efterhånden fungere dårligere. Motion er derfor på mange måder den bedste medicin, når du vil leve sundt.

Der er ingen tvivl om, at lidt motion er meget bedre end ingen motion. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at voksne mellem 18 og 64 år er aktive mindst en halv time om dagen. Dyrker du særligt meget og hård motion, kan du være uheldig at få en sportsskade. Sportsskader kan opstå, hvis du bruger din krop forkert under træningen, eller hvis du kaster dig for hurtigt ud i forskellige bevægelser uden opvarmning.

Her på siden kan du læse mere om, hvordan du undgår træningsskader. På den måde får du mest muligt ud af din træning, og du undgår samtidig, at du er nødt til at holde en ufrivillig pause.

 

Hvorfor får man en sportsskade?

Der kan være mange forskellige grunde til, at du kan få en sportsskade. Hvis du lige har meldt dig ind i en sportsklub eller det lokale træningscenter, kan det eksempelvis være fristende at kaste sig ud i en masse træning med det samme. Du har måske et mål om at blive stærkere eller tabe nogle kilo, og motivationen er helt i top for at komme i gang. Hvis du ikke er vant til at bruge din krop på den måde, er det vigtigt, at du ikke starter for hurtigt op.

En akut sportsskade opstår typisk i starten eller slutningen af en træning. Hvis din opvarmning ikke var tilstrækkelig – eller hvis du helt sprang den over – er der større risiko for, at du kan blive skadet. Hvis du bliver ramt af en skade til sidst i træningen, er det med stor sandsynlighed, fordi du er blevet træt. Du bør derfor altid mærke efter, om din krop i virkeligheden er ved at være for træt til at træne. Så er det langt bedre at stoppe træningen, da du alligevel ikke får fuldt udbytte af en træning med en overbelastet krop.

Hvis du ikke har så meget erfaring med træning, kan du med fordel starte mere roligt ud for at undgå en sportsskade. Start eventuelt med gode træningsredskaber, hvor du nemt kan justere træningen efter dine ønsker og behov. Du har mange muligheder for effektiv træning til træningsredskaber, og det er i virkeligheden kun din fantasi, der sætter grænsen for, hvilken aktivitet du vil lave.

 

 

Gode råd til din træning, når du vil undgå en sportsskade

Hvis du kan nikke genkendende til, at du ofte starter for hårdt ud i træningen, så er du formentlig ikke den eneste. Mange undervurderer nemlig vigtigheden i at starte roligt ud, men særligt dine sener og ledbånd kan blive overbelastede, hvis du ikke starter din træning med omtanke. Det kan først og fremmest give smerte, men det kan også resultere i egentlige skader og risiko for en lang træningspause. Hvis du får en uheldig start med skader, kan det også påvirke din motivation i en sådan grad, er du helt mister lysten til at komme i gang igen.

Her får du tre gode råd til at undgå overbelastning i forbindelse med motion:

1: Varm op

Det kan simpelthen ikke siges nok gange: Husk at varme dine led og muskler op, inden du begynder at træne. Hvis du vil slippe for en sportsskade i lysken, knæ, skulder eller andre steder på kroppen, bør du bruge 10-15 minutter på opvarmning. Fokuser på at arbejde med de store muskelgrupper, da det primært er dem, du bruger, når du motionerer. Samtidig får du gradvist pulsen op, så du bliver klar til den egentlige træning. Lav gerne målrettede øvelser i forhold til den motionsform, du skal i gang med.

2: Lyt til din krop

Motion er godt for din krop, men det er samtidig vigtigt, at du lytter til den, når du motionerer. Har du eksempelvis ømme led og muskler, bør du sænke ambitionsniveauet for din træning. Vær særligt opmærksom på at undgå hop eller pludselige bevægelser, som kan støde i kroppen. Det kan samtidig være en god idé at træne med langsommere bevægelser, så du hele tiden er i kontrol med, om du overbelaster din krop. Hvis du tidligere eksempelvis har haft sportsskader i skulder, bør du være opmærksom på at træne mere skånsomt i dette område.

Har du haft problemer med overbelastningsskader, kan en specialist i sportsskader hjælpe dig med, hvordan du træner hensigtsmæssigt.

3: Træn med godt træningstilbehør

Udstyr og tilbehør kan have stor betydning for din træning. Hvis du eksempelvis motionerer med uhensigtsmæssigt fodtøj, kan du risikere at få en sportsskade. I forbindelse med løb kan den helt rigtige løbesko forebygge skader. Skoen fungerer som en form for støddæmper, så dine fødder beskyttes mod underlaget. På den måde har du de optimale betingelser for at få mest muligt ud af dine løbeture og undgå overbelastninger. Glem derfor alt om at træne i dine udtrådte kondisko. Trænings- og løbesko gør en afgørende forskel, når du træner.

 

 

Hvordan ved jeg, om jeg har fået en sportsskade?

Det er helt naturligt at have ømme muskler og føle sig træt efter en træning. Ømheden er helt normal, og det er et tegn på både en reparationsproces og en øget mængde af affaldsprodukter i musklerne. Særligt hvis du ikke er vant til at træne, vil du formentlig opleve en ekstra spændthed i musklerne. Når du bruger din krop på en anden måde, end du plejer, vil du med stor sandsynlighed opleve træningssmerter. Det er altså ikke farligt at føle sig brugt efter en træning, men du kan med fordel være opmærksom på forskellen mellem gode og dårlige træningssmerter, hvis du vil slippe for en sportsskade.

Gode træningssmerter – når kroppen bygger sig stærkere

Når din krop bliver aktiveret, vil den blive øm. De gode smerter er tegn på, at din krop er blevet rørt, og at den er ved at blive stærkere. Det er sundt at have gode træningssmerter, og de vil automatisk forsvinde igen, når du hviler dig. Du kan også godt få lidt smerter i dine led efter træningen. Hvis smerterne ikke forsvinder inden for et par timer, har du formentlig overbelastet dine led.

Du kan godt træne med let ømme muskler, men i så fald er det vigtigt, at du motionerer i kortere tid eller med lavere intensitet. Det kan være ubehageligt at træne med ømme muskler, og i værste tilfælde kan du blive ramt af en sportsskade i knæ eller andre udsatte steder på kroppen.

Dårlige træningssmerter – når overbelastning giver en sportsskade

Hvis du har overbelastet dine muskler, kan det føles som om, at det skærer, brænder eller stikker. Dine led kan også hæve op, hvis de er blevet belastet for meget. Du skal undgå de dårlige smerter i forbindelse med din træning, og du bør straks stoppe, hvis de opstår. Du bør heller ikke træne, hvis du i forvejen har dårlige smerter, da det kan provokere skaden yderligere.

 

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg får en sportsskade?

Når du dyrker sport, kan det være en rigtig god idé at have isposer til skadeforebyggelse. Is og kulde er nemlig effektivt mod skader, der opstår akut, som eksempelvis sportsskader og forstuvninger, da det hjælper på både smerter og hævelser. Hvis uheldet er ude, og du får en større sportsskade, bør du stoppe med at træne. Forebyggelse, behandling og genoptræning med sportsskader kan være en lang proces. Ikke desto mindre er den vigtig, hvis du vil tilbage og motionere uden at være påvirket af smerter.

Behandling af sportsskader kan forekomme i mange forskellige størrelser. Ved sværere skader kan du have brug for at kontakte din læge eller fysioterapeut, så du kan få en hurtig og professionel behandling. Et genoptræningsforløb består typisk af en række øvelser mod sportsskader, der optimerer processen. Glem alt om, at ”det bare skal løbes væk”, og få hjælp til at komme hurtigt tilbage til træningen.


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar