Privatlivspolitik
  • 1-3 dages levering
  • Fragt 39 kr.
  • Gratis fragt ved køb over 499 kr.
VISA Electron MasterCard VISA JCB Diners ViaBill MobilePay ANYDAY Split

Find hoved og hale i træningstyperne – her er de 4 vigtigste

oprettet d. under Nyt fra Liga Sport, Træning

Find hoved og hale i træningstyperne – her er de 4 vigtigste

 

Vil du gerne i gang med at træne rigtigt, men har du svært ved at finde hoved og hale i alle de forskellige træningstyper? Måske forvirringen er med til at sænke din træningsmotivation? Eller måske du gerne vil blive klogere på de fire vigtigste træningstyper, så du kan forbedre din kondition og blive endnu stærkere?

Så er du kommet til det rette sted!

I dette blogindlæg redegør vi nemlig for de fire vigtigste træningstyper, herunder kondition, styrke, stræk og balance. Alle fire træningstyper har fordele for din krop, og du har brug for alle fire for at skabe en sund og fleksibel krop, som du kan blive gammel med.

Er du interesseret i at vide mere om de forskellige træningstyper? Så læs med lige her!

 

#1 Kondition

Konditionstræning er alle former for træning, hvor du får din puls op – her snakker vi altså løb, cykling, svømning med mere. Konditionstræning kaldes også cardio-træning. Når du træner kondition, så er det vigtigt, at du rammer din maks.-puls for at få det bedste ud af din træning. Du måler din maks.-puls ved hjælp af denne formel:

208 – (0,7 x alder)

Det vil sige: Er du 27 år, så er din maks.-puls 208 – (0,7 x 27) = 189.

 

 

Fordele ved konditionstræning

Når du træner konditionstræning, så træner du også dit kredsløb. Det vil sige, at du træner dit hjerte, dit blod og dine lunger og styrker til kredsløb til at virke og være sundt i mange år ud i fremtiden.

På den måde øger du også hjertets kapacitet, så det kan pumpe mere blod ud i hele din krop – dette resulterer i en lavere og sundere hvilepuls, så du på den måde også reducerer hjertets arbejdsbyrde.

Derudover transporterer dit blod også ilt ud til dine muskler, når blodet pumper rundt i din krop. Musklerne bruger ilten til at skabe mere energi – det betyder, at jo bedre din kondition er, desto mere ilt og derved mere energi bliver der sendt ud til musklerne, og jo mere energi og styrke har du til at presse dig selv, når du løber, cykler eller svømmer.  

Til sidst styrker du også dine muskler, når du dyrker konditionstræning, især hvis du bruger de større muskler, eller hvis du kombinerer flere muskler, for eksempel under svømning, løb eller cykling. Under konditionstræning træner du nemlig dine muskler til at være udholdende.

 

Den bedste form for konditionstræning

Løb er en rigtig god form for konditionstræning, og det er også let at udøve, fordi du ikke har brug for de store redskaber – ud over et par gode løbesko. Er du ikke så vild med løb, så kan du sagtens dyrke konditionstræning uden løb – selv om det er en af de bedste konditionstræningstyper, findes der mange, der er lige så gode.

Når du skal dyrke den bedste form for konditionstræning, skal du sørge for, at det er en sport, der involverer store dele af dine muskler. Det kunne for eksempel være løb, cykling, svømning, roning eller anden form for træning, hvor du også bruger flere forskellige muskler i både arme, ben og ryg.

 

Styrk din konditionstræning med intervaltræning

Et andet godt tip til din konditionstræning er intervaltræning. Intervaltræning betyder, at du deler din træning ind i forskellige intervaller, hvor du har intervaller, hvor du presser dig selv mere. Hvis du for eksempel løber, kan du styrke din form med intervaltræning ved at have små intervaller på 20 sekunder hvert eller hvert andet minut, hvor du spurter. Resten af tiden løber du i dit normale tempo.

På den måde kan du styrke din kondition, samtidig med at du træner dine muskler, da du presser dem til det helt yderste. Under intervaltræning skal du gerne opnå din maks.-puls på de 20 sekunder.

 

#2 Styrketræning

Styrketræning er blevet rigtig populær de seneste årtier, og blandt andet crossfit har fået stor popularitet. Crossfit kombinerer faktisk konditionstræning og styrketræning.

Under styrketræning træner du specifikt dine muskler, specielt de større som dine lår-, arm-, mave- og rygmuskler. Mens konditionstræning forbedrer din kondition og dit kredsløb, kan du med styrketræning ændre kroppens udseende, i forbindelse med at du langsomt får større muskler. Du kan dyrke styrketræning hjemme så vel som i et fitnesscenter.