Privatlivspolitik
  • 1-3 dages levering
  • Fragt 39 kr.
  • Gratis fragt ved køb over 499 kr.
VISA Electron MasterCard VISA JCB Diners ViaBill MobilePay ANYDAY Split

Alt, du skal vide om de forskellige typer af løbesko, og hvordan du vælger den rigtige løbesko for d

oprettet d. under Nyt fra Liga Sport, Træning, Løbesko fra Saucony, Saucony løbesko, Saucony, Løbesko

Alt, du skal vide om de forskellige typer af løbesko, og hvordan du vælger den rigtige løbesko for d

 

At finde nye løbesko er lettere sagt end gjort. Der findes nemlig mange forskellige typer af løbesko i dag, og derfor kan det være svært at blive klog på, hvilke løbesko der passer bedst til dig. Hvad et par gode løbesko er, er en individuel sag, og derfor gælder det om at være godt klædt på, når du skal finde den type af løbesko, der passer bedst til dig.

I dette blogindlæg tager vi dig i hånden og guider dig igennem forskellige typer af løbesko, og hvad de hver især kan. Derudover fortæller vi dig meget mere om, hvordan du vælger det rigtige par til dig ud fra fodens pronation, din løbestil samt terræn.

 

Forskellige typer af løbesko

Det er ikke så underligt, at rutinerede løbere har flere typer af løbesko. Når du vil tage dit løb til næste skridt, skal du ikke kun tilrettelægge træningen på en bestemt måde. Det er nemlig også godt at have forskellige løbesko alt efter, hvor længe og hvordan du skal træne.

Derfor består markedet også af mange typer af løbesko, hvor der kan være stor forskel på, hvad der er den bedste løbesko for dig. Forskellen ligger både i det terræn, skoene egner sig bedst til, samt foden. Du skal blandt andet vælge løbesko ud fra, om du har pronation eller en neutral fod.

 

Derfor er det godt med forskellige typer af løbesko

Der er god grund til at investere i flere gode løbesko, hvis du gerne vil komme længst muligt med din træning. Når du varierer mellem løbeskoene, vil du belaste forskellige sener og muskelgrupper i din krop, når du er ude på din løbetur. Eftersom løb er en fysisk krævende og belastende sportsgren, er det vigtigt at tage højde for kroppens behov for restitution og variation.

Hvis du løber flere gange om ugen og altid anvender de samme løbesko, vil det øge risikoen for overbelastning eller trætte muskler. Når du i stedet vælger forskellige typer af løbesko, får du ikke kun mulighed for at skåne kroppen. Du får samtidig de optimale betingelser for din træning. Vil du gerne gå all in på løb, bør du anskaffe dig:

  • et par løbesko til hurtige løb
  • et par løbesko til intervaltræning og konkurrence
  • et par løbesko til almindelig træning.

 

Typer af løbesko: Fodens pronation

Kigger vi nærmere på én af de faktorer, der adskiller løbesko fra hinanden, er fodens pronation relevant. I den forbindelse taler man om tre forskellige løbestile:

  • pronation
  • neutral
  • supination.

Pronation handler om, at du falder indad i ankelleddet. Det er den klart mest udbredte løbestil, og her skal du finde de bedste sko, der passer til din pronation. Helt præcist skal din fod falde indad med en vinkel på minimum 12 grader. I den forbindelse anbefaler vi en løbesko med fast hælkappe, meget materiale i svangen og en bred hælsål, hvilket du blandt andet finder i nogle Saucony løbesko.

Løbesko fra Saucony til pronation

En neutral løbesko bruges af løbere, der lander lige på foden under løb. Pronerer du under 12 grader, vil du typisk have brug for en neutral løbesko, hvor kropsvægten fortsat bliver fordelt ligeligt på foden. Her bør du vælge en mellemblød hælkappe, ens hårdhed i mellemsålen og en god støddæmpning.

Supination ser vi ikke så ofte, men det kan være tilfældet, at dit ankelled falder udad. Supination, der også er kendt som underpronation, giver dig en begrænset, naturlig støddæmpning. Derfor har du brug for en neutral løbesko, der har ekstra god støddæmpning til at hjælpe dig med at forbedre din løbestil. Derudover skal skoen være fleksibel, fodformet og med fokus på forfoden.

 

Typer af løbesko: Terræn

Når du skal finde de bedste løbesko til herre eller damer, handler det ikke kun om fodens pronation. Det handler også om det terræn, du løber på, og om du i forvejen har gener eller skader, der besværliggør løb.

I dag finder du løbesko til trail, der er designet anderledes end klassiske løbesko. De adskiller sig ofte på fire forskellige punkter:

  • grebet i underlaget
  • beskyttelse af foden
  • støtte
  • støddæmpning.

Den helt store forskel er det greb, du har i underlaget. Derfor ser mange løbesko fra blandt andet Salming anderledes ud i forhold til klassiske løbesko, fordi ydersålen er udformet på anden vis. Derudover er der også en mindre støddæmpning, idet underlaget til trailløb er mere blødt.

Trail løbesko fra Salming

Derudover finder du også løbesko til asfalt, der er mere klassiske og gode løbesko, som mange kender. Her er der særligt fokus på støtte og støddæmpning, fordi der er brug for ekstra støtte på et hårdt underlag. Foden skal støttes, og hælen skal være godt sikret for at passe bedst muligt på foden.

Har du skader eller gener, er det godt at holde øje med typer af løbesko, der kan afhjælpe dine udfordringer. Du finder eksempelvis gode løbesko til skinnebensbetændelse, der giver dig de bedste betingelser for at komme problemet til livs.

 

Støddæmpning er afgørende i løbeskoen

Der kan være forskel på, hvor meget støddæmpning du har brug for i din løbesko. Men støddæmpning bliver ofte misforstået, da der kan være en opfattelse af, at en løbesko er bedre, des mere støddæmpning den har. Og sådan forholder det sig ikke altid.

Støddæmpning i en løbesko skal passe til din løbestil samt din vægt, dine præferencer og din type løb. Derfor kan du ikke vælge en alt for hård løbesko, hvis du ikke vejer særlig meget og omvendt. Tilsvarende vil du heller ikke få det optimale ud af din løbesko, hvis du skal løbe konkurrenceløb og vælger en blødere mængdetræningssko. Det vil typisk kræve en lettere type af løbesko for at få mest muligt ud af din træning.

 

Sådan finder du de bedste løbesko for dig

Når du skal finde de bedste løbesko til kvinder og mænd, gælder de samme regler for den type af løbesko, du skal vælge. Gode løbesko handler om fodens pronation og din løbetype, og derfor skal du også tage den ønskede disciplin op til overvejelse.

Den bedste sko til asfalt er støttende og passer til din fod. Her kan du med fordel vælge en mere fleksibel løbesko, der giver dig mulighed for den bedste bevægelighed på løbeturen. Derudover er det altid godt af vælge en herre- eller damemodel alt efter dit køn, når du skal finde de bedste løbesko.

Du bør også tage skoens dæmpning op til overvejelse. En tykkere sål er bedre til at håndtere stød, og det er særligt godt, når du skal løbe på hårde overflader. Den giver muskler og ben plads til mere ro, og det hjælper også med at give kroppen en flot holdning under løbeturen.

Generelt finder du de bedste løbesko ved at overveje:

  • fodens pronation
  • typen af træning, du skal bruge din sko til
  • terræn
  • dit behov for støtte og støddæmpning
  • eventuelle skader og gener.

Når du skal finde frem til din løbestil, kan det være en god idé at få lavet en løbetest. Her bliver din løbestil undersøgt med et kamera, der filmer dig, imens du løber på et løbebånd. Det giver en meget klar indikation i forhold til, om du oplever pronation eller supination.

 

Find alt til træningen hos Liga Sport

Træning er en vigtig del af at holde kroppen sund, og for at gøre træning både sjovere og mere effektivt bør du altid vælge sportstøj og -sko af høj kvalitet. Hos Liga Sport finder du alt til træningen, og særligt når det kommer til løb, er vi specialister i løbesko til herre og dame. Vi forhandler nogle af de bedste løbesko på markedet, og du kan med garanti finde det helt rigtige par løbesko til dig. Du finder forskellige typer af løbesko, så du også kan købe et par efter dine præferencer.

Vi forhandler også løbetøj til alle årets sæsoner. På den måde kan du være klædt godt på fra top til tå, så du får de bedste forudsætninger for progression i din løbetræning, hvilket giver dig mulighed for at opnå dine mål.


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar